המחירים שוב יעלו? בסין מתבשל משבר סחורות גלובלי נוסף

ביום שני השבוע יצאה סין באופן רשמי לחופשת ראש השנה הסיני, האירוע החשוב ביותר בלוח השנה המקומי. חופשת ראש השנה הסינית נמשכת רשמית רק שבוע, במהלכו כל המפעלים והמשרדים מושבתים והנמלים עובדים במתכונת חלקית, אך כל מי שבילה זמן בסין יודע כי בפועל זהו אירוע ממושך הרבה יותר.

מכיוון שחופשת החג היא לעתים קרובות הזדמנות יחידה בשנה לאיחוד משפחות במדינת הענק, חלק מהעובדים כבר עוזבים את המפעלים והחברות שבועיים ויותר לפני ראש השנה וחוזרים הביתה. הם עשויים לחזור לעבודה רק שבועות לאחר החג. כל זה מאט את העבודה עם ספקים סינים גם לפני ואחרי החופשה הרשמית.

בשנים רגילות יצרנים סינים ידעו להתכונן לתקופת ראש השנה מראש ולשלוח סחורה מוקדם יותר ללקוחות ברחבי העולם, מה שצמצם את הפגיעה בשרשרת האספקה העולמית. אך החג הסיני חל השנה לאחר תקופה ממושכת של פגיעות בשרשרת האספקה בעקבות המגפה ויכולת ההיערכות הייתה מוגבלת. סין כבר הצליחה להכיל חגים דומים מבלי לגרור זינוק בתחלואה, אלא שהאומיקרון הוא משחק אחר לגמרי נוכח מקדם ההדבקה הגבוה שלו. כתוצאה מכך ההערכה היא שחופשת החג הסיני תגביר עוד יותר את העיכובים בייצור והאספקה של מוצרים ברחבי העולם.

המשק בסין כבר נפגע

מאז התפרצות הקורונה הראשונית בתחילת 2020 סין מאמצת בדבקות גישה של אפס הדבקות, שגורסת הגבלות מחמירות. בשלבים הראשונים של המגפה הגישה הזו הצליחה ואפשרה לכוח היצור הסיני לפעול יחסית בצורה רציפה, בזמן שבמדינות אחרות נותרו משותקות. אולם בשלב הזה, אחרי שרוב העולם נטש את הגישה הזו, המדיניות גורמת לשיבושים בייצור ובשינוע מהמפעל העולמי הסיני.

כך למשל, כחלק ממדיניות אפס ההדבקות הנהיגו בסוף דצמבר הרשויות הסיניות סגר על המרכז התעשייתי בשיאן, שבה כ-13 מיליון תושבים. סגר זה גרם בין השאר להשבתת מפעל השבבים של סמסונג הקוריאנית, דווקא בתקופה בה המחסור העולמי בשבבים חמור מהרגיל.

בעיר טיינג’ין, הסמוכה לבירה בייג’ינג, גם כן התגלו מקרים של קורונה ו-14 מיליון תושבים התבקשו להישאר בבית עד שתושלם בדיקת כל האוכלוסייה בעיר. התוצאה הייתה בין השאר סגירה של מפעלי ייצור המכוניות של פולקסווגן וטויוטה, בדיוק כשתעשיית הרכב מנסה להתגבר על בעיות האספקה הממושכות שלה.

הסקר הפרטי של העיתון צאישין (Caixin) הצביע על ירידה משמעותית בפעילות התעשייתית. חלק מהירידה מיוחס ליציאה מוקדמת לחופשה, כמו גם לביקוש נמוך יותר למוצרים בשוק המקומי אך גם להגבלות על מפעלים כחלק מהמלחמה באומיקרון.

 

בעבר הראתה סין כי היא אינה נרתעת אפילו מסגירה של מסופים בנמלי ים כדי למנוע התפרצויות של הנגיף, כפי שקרה בחודש דצמבר השנה בנמל נינגבו במזרח סין. בשבועות האחרונים נרשמו מקרי הידבקות בקורונה גם בערי נמל סיניות אחרות, מה שמעורר חשש לפקקים נוספים בתעבורה הימית המשובשת גם ככה ולהתייקרות חוזרת של מחירי השינוע הימי.

סין ספגה בשבועות האחרונים ביקורת רבה על מדיניות הקורונה שלה משורת גופים כלכליים בינלאומיים. בניהם קרן המטבע העולמית שציינה כי מדיניות זו מכבידה על הכלכלה העולמית כולה. אולם בסין נראה שלא מתכוונים לזנוח אותה והצפי הוא דווקא החמרתה.

ההנהגה על הקצה

ב-4 בפברואר צפויה להתחיל בבייג’ינג אולימפיאדת החורף, וחודש בדיוק לאחר מכן, ב-4 במרץ, תארח הבירה הסינית את הכינוס השנתי של שתי הוועידות הפוליטיות המרכזיות במדינה. שני אירועים אלו חשובים במיוחד להנהגה הסינית, שלא תרצה שהתפרצות תחלואה תפגע בחגיגות – מה שמבטיח עוד סגרים והגבלות.

פגישת נשיא סין (מימין), שי ג'ינפינג, ונשיא הוועד האולימפי תומאס באך / צילום: Reuters, Aly Song

 פגישת נשיא סין (מימין), שי ג’ינפינג, ונשיא הוועד האולימפי תומאס באך / צילום: Reuters, Aly Song

לכל זה כאמור מתווספת כעת חופשת ראש השנה הסיני. חלק מהרשויות המקומיות בסין מנסות למנוע חזרה של תושבים למפגשים משפחתיים כדי למנוע הפצה של הנגיף (ראו מסגרת), אך עדיין צפויה תנועה רבה מאוד במדינה. לפי הערכה, צפויות כ-1.18 מיליארד נסיעות במהלך תקופת החג. זוהי ירידה משמעותית מב-2019, אך עלייה של 35% בהשוואה לחג אשתקד.

על אף הצעדים הסינים הנוקשים, התנועה המסיבית בחג יכולה ליצור מוקדים חדשים של הדבקות ולעורר מחזור חדש של הגבלות. בהתחשב במעמד של סין כמפעל העולמי, לכל מקרה כזה תהיה השפעה משמעותית גם על הכלכלה הגלובלית.

Note: This article have been indexed to our site. We do not claim legitimacy, ownership or copyright of any of the content above. To see the article at original source Click Here

Related Posts
Semiconductor repeat orders...like grabbing a bond thumbnail

Semiconductor repeat orders…like grabbing a bond

與晶圓產業零組件嚴重短缺、客戶搶著要的情況神似,優質的新債券經常有供應不足的問題…(路透)與晶圓產業零組件嚴重短缺、客戶搶著要的情況神似,優質的新債券經常有供應不足的問題… 乍看之下,賣晶片和賣公司債八竿子打不著。但目前半導體產業面臨零組件嚴重短缺、客戶搶著要的情況,與美國公司債市場似乎還真有些共同點。
Read More
An exhibition by Yves Saint Laurent in Paris and Cézanne in London will open in 2022 thumbnail

An exhibition by Yves Saint Laurent in Paris and Cézanne in London will open in 2022

Párizsban az Yves Saint Laurent-re emlékező tárlatot, Firenzében a Donatello-kiállítást, Chicagóban és Londonban pedig egy nagyszabású Cézanne-kiállítást ajánlott a közönség figyelmébe az Artnewspaper.com művészeti portál, amely 2022-es év kihagyhatatlan kiállításairól számolt be. Hatvan évvel ezelőtt került a kifutóra az első divatbemutató Yves Saint Laurent (YSL) kollekciójával. Erre az évfordulóra emlékezve fogott össze hat párizsi múzeum,…
Read More
Congress questions independence of NFL's Washington probe thumbnail

Congress questions independence of NFL’s Washington probe

An investigation into sexual harassment of women employed by Washington’s NFL franchise was not as independent as the team and the league claimed, members of Congress said Friday.The House Committee on Oversight and Reform released documents that showed the league and the team, now known as the Commanders, agreed to pursue a “joint legal strategy”…
Read More
Not in Movies, Singapore Uses Police Robots in Malls thumbnail

Not in Movies, Singapore Uses Police Robots in Malls

Foto: Robot Xavier mulai dikerahkan buat melakukan patroli di pusat keramaian penduduk di Singapura. (REUTERS/EDGAR SU) Jakarta, CNBC Indonesia - Singapura telah menguji coba robot yang bertugas sebagai polisi patroli. Robot itu nantinya akan memberikan peringatan kepada orang-orang yang terlibat dalam penyimpangan perilaku sosial. Mengutip France24, robot itu yang bernama Xavier itu dilengkapi dengan dengan…
Read More
Greek archaeologists protest holiday island assault thumbnail

Greek archaeologists protest holiday island assault

ATHENS, Greece — State-employed archaeologists in Greece launched strike action Tuesday to protest an assault on an archaeologist responsible for the resort island of Mykonos, an attack they say may have been linked to commercial pressure to extend tourism development.Manolis Psarros, an employee of the state archaeological service, was beaten by an unidentified man with
Read More
Index Of News
Total
0
Share