טוקיו יורדת ב-0.8%; סין הותירה את הריבית ללא שינוי

בורסות וול סטריט רשמו היום קאמבק אדיר בהובלת מניות ההיי-טק, שנסגרו בעליות של יותר מ-3% לאחר שבתחילת יום המסחר כבר צללו ביותר מ-3% ונכנסו לזמן קצר לשוק דובי – כלומר נפילה של 20% מהשיא – בפעם הראשונה זה שנתיים. המדדים פתחו את היום בירידות חדות בעקבות פלישתה של רוסיה לאוקראינה, אולם עברו בהמשך לעליות לאחר שארה”ב הודיעה על חבילת סנקציות קשה נגד מוסקבה. הדולר מתחזק מול המטבעות המרכזיים בעולם, והאג”ח הממשלתיות האמריקאיות טיפסו.

מדד נאסד”ק קפץ ב-3.3%, עלייה ראשונה זה שישה ימים, לאחר שבתחילת היום צנח ב-3.5% ונכנס זמנית לשוק דובי לאחר שצלל ביותר מ-20% משיא סגירה של 16,057.44 נקודות שקבע ב-19 בנובמבר. הגדרתו המקובלת של שוק דובי היא נפילה של 20% מהשיא.

מדד דאו ג’ונס נסגר בעלייה של 0.3%, לאחר שבתחילת יום המסחר כבר צנח ב-2.6%, ונכנס באופן זמני לתיקון בפעם הראשונה מאז פברואר 2020. זאת, לאחר שנפל ביותר מ-10% משיא סגירה של 36,799.65 נקודות שקבע ב-4 בינואר. ההגדרה המקובלת לתיקון בשוק היא נפילה של 10% מהשיא. מדד S&P 500, שנכנס לתיקון שלשום, טיפס היום ב-1.5% – סגירה חיובית ראשונה מזה חמישה ימים – ונמוך כעת ב-10.6% משיא סגירה של 4,796.56 נקודות שקבע ב-3 בינואר. במהלך יום המסחר מדד S&P 500 כבר צנח ביותר מ-2.6%.

שוק האג”ח הממשלתיות האמריקאיות נסחר בעליות, והתשואה על האג”ח ל-10 שנים נסוגה ב-0.03% לרמה של 1.96%, לאחר שכבר צנחה במהלך היום מתחת ל-1.85%. מדד הדולר של ICE, העוקב אחרי שער הדולר מול המטבעות של שש שותפות סחר גדולות של ארה”ב – בהם היורו, הין והליש”ט – קופץ ב-0.9%.

לעדכונים על משבר רוסיה-אוקראינה באתר הארץ

נשיא ארה”ב, ג’ו ביידן, הודיע על חבילת סנקציות קשה נגד רוסיה, הכוללת הגבלות על יצוא. “הצבא הרוסי החל בהתקפה ברוטלית על העם האוקראיני ללא כל פרובוקציה, ללא הצדקה וללא צורך”, אמר ביידן. “מדובר במתקפה שתוכננה מראש. פוטין תכנן את זה במשך חודשים”.

לדברי הנשיא האמריקאי, בין הסנקציות יש עיצומים על חברי האליטה הרוסית, הבנקים הגדולים במדינה, וייצוא טכנולוגיה. לפי שעה אין סנקציות אישיות נגד הנשיא פוטין וגם לא ניתוק של רוסיה ממערכת הבנקאות העולמית SWIFT.

המשבר באוקראינה גרר נפילות חדות בניירות ערך הקשורים לרוסיה ונסחרים בוול סטריט, בהם קרן הסל ואן־אק רוסיה (VanEck Russia), שצללה ב-19%.

לצד פלישת כוחות צבא רוסיה לאוקראינה, חלה הסלמה גם במתקפות הסייבר של רוסיה נגד אוקראינה, ועל רקע זה נרשמו עליות חדות במניות חברות אבטחת הסייבר בוול סטריט. מניית פאלו אלטו נטוורקס של הישראלי ניר צוק ומניית קראוד-סטרייק זינקו ב-13%; פורטינט עלתה ב-11.2%; מניית טלוס נסקה ביותר מ-20%; מנדיאנט זינקה ב-12.4%; צ’ק פוינט הישראלית עלתה ב-5.9%.

מניית עליבאבא ירדה ב-0.7% במסחר בניו יורק, לאחר שענקית המסחר המקוון הסינית דיווחה כי מכירותיה צמחו ב-9.7% ברבעון האחרון של 2021 – הצמיחה הנמוכה ביותר מאז הפיכתה לחברה בורסאית ב-2014.

מחירי הנפט הגולמי בלונדון ובניו יורק פרצו היום מעל ל-100 דולר לחבית בפעם הראשונה מאז שנת 2014, בצל חששות כי הפלישה רוסית לאוקראינה והסנקציות שיטילו ארה”ב ובעלות בריתה על מוסקווה, יגרמו לשיבושים באספקה בשוקי הנפט העולמיים. עם זאת, העליות החדות, שהגיעו בשיאן ליותר מ-9% המתמתנו מאוד עד לסגירה.

החוזים על הנפט הגולמי מסוג טקסס מתוק למסירה באפריל נסגרו במחיר של 92.81 דולר לחבית, עלייה של 0.8%, בבורסת הסחורות של ניו יורק, לאחר שבמהלך יום המסחר כבר נסקו ב-9.2% לרמה של 100.54 דולר לחבית.

בבורסת ICE בלונדון, החוזים על הנפט הגולמי מסוג ברנט למסירה באפריל נסגרו במחיר של 99.08 דולר לחבית, עלייה של 2.3%. זאת, לאחר שבמהלך יום המסחר כבר נסקו ב-9.2% לרמה של 105.79 דולר לחבית.

פול כריסטופר, ראש אסטרטגיית שווקים גלובליים בבנק ולס פרגו, מזהיר את המשקיעים כי הירידות בשוקי המניות כתוצאה מהפלישה הרוסית לאוקראינה, אינן הזדמנות השקעה בינתיים. “עכשיו אינו הזמן לקנות בירידות אם יש לכם מזומן, וגם אל תמכרו”, אמר כריסטופר שהתייחסו לירידות בוול סטריט היום, בראיון לאתר מרקטווץ’. “זו העת להתאזר בסבלנות”, הוסיף. “יש יותר מדי חוסר ודאות”.

“עם זאת, הדאגה המיידית יותר למשקיעים היא מה יתרחש עם האינפלציה”, הוסיף כריסטופר, שציין כי המשבר באוקראינה עלול לגרום לשיבושים באספקה של אנרגיה, אלומיניום, ניקל ודשנים, ולגרום לעליות מחירים. “כאשר האינפלציה בארה”ב נמצאת ברמה של 7.5% במונחים שנתיים, השפעה זו היא מקור הדאגה העיקרי של המשקיעים”, אמר.

לדבריו, למרות המשבר באוקראינה הבנק הפדרלי לא צפוי לחזור בו מכוונתו להעלות את הריבית בארה”ב. “אמנם במבט קדימה סביר שהפד יעלה יותר במתינות”, אמר כריסטופר, “אם הוא בקלות יכול להעלות ב-0.25% במארס ואז פשוט לומר שהעלאות באות יהיו תלויות בנתוני מקרו שיפורסמו”.

כריסטופר ציין כי על רקע הלחימה באוקראינה, עדיף להשקיע במניות בארה”ב מאשר בשווקים אחרים, והנפגעים הקשים ביותר צפויים להיות השווקים באירופה.

מחיר הזהב, הנחשב למקלט עבור המשקיעים בעתות משבר, כבר נסק בתחילת היום בכ-3% והיה בדרכו לזינוק היומי החד ביותר זה שנתיים, לאחר שרוסיה – יצרנית הזהב השלישית בגודלה בעולם – פלשה לאוקראינה. עם זאת, העליות המתמתנו בהמשך היום, והזהב טיפס לבסוף בפחות מ-1%, אם כי נסגר בשיא של 13 חודשים,

החוזים על הזהב למסירה באפריל נסגרו במחיר של 1,926.3 דולר לאונקייה, הסגירה הגבוהה ביותר מאז ינואר 2021, לאחר עלייה של 0.8% בבורסת הסחורות של ניו יורק. במהלך יום המסחר, כבר נסק מחיר הזהב לרמה של 1,976.5 דולר לאונקייה, – מרחק של פחות מ-5% מרמתו הגבוהה מעולם, שיא של 2,074.88 דולר לאונקייה שקבע באוגוסט 2020.

העלייה במחיר הזהב באה למרות התחזקות הדולר, אשר בדרך כלל פוגעת בתיאבון המשקיעים למתכת היקרה, שמחירה נקוב בדולרים. מדד הדולר של ICE, העוקב אחרי שער הדולר מול המטבעות של שש שותפות סחר גדולות של ארה”ב – בהם היורו, הין והליש”ט – קופץ ב-0.9%.

בורסות אירופה צללו בעקבות פלישת כוחות צבא רוסיה לאוקראינה, ושווי שוק המניות במוסקבה נחתך בשליש תוך מחיקת כ-200 מיליארד דולר – אחת הנפילות היומיות החדות בתולדות שוקי ההון העולמיים.

בורסת לונדון נסגרה בירידה של 3.9%; פרנקפורט צללה ב-4%; פריז איבדה 3.8%. מדד המניות הכלל אירופי סטוקס 600 נפל ב-3.3%. היורו צונח מול הדולר ב-1.4% לשער של 1.1144 דולר ליורו, לאחר שמוקדם יותר כבר נפל ב-1.8% לרמתו הנמוכה ביותר מאז יוני 2020. הליש”ט נופלת ב-1.5% מול המטבע האמריקאי לרמה של 1.3342 דולר לליש”ט.

לעדכונים על משבר רוסיה-אוקראינה באתר הארץ

מדד MOEX בבורסת מוסקבה נסגר בנפילה של 33%, תוך מחיקת 189 מיליארד דולר משווי המניות הנסחרות בבורסה. לפי בלומברג, היתה זו הנפילה היומית החמישית הכי חדה אי-פעם בשוק מניות משמעותי בעולם, במונחי מטבע מקומי. מניית סברבנק, הבנק הגדול ברוסיה, צללה היום ב-42%; מניית ענקית הגז הטבעי גזפרום נפלה ב-35%.

הנפילות במוסקבה הפכו את שוק המניות הרוסי לזול ביותר בעולם, ומכפיל הרווח של מדד MOEX צנח מתחת לפי 3 מהרווחים החזויים, לעומת מכפיל רווח של 5.4 בתחילת השנה.

הרובל צולל ב-7.5% מול הדולר, לשער של 88.06 רובל לדולר, לאחר שמוקדם יותר צנח לרמתו הנמוכה מעולם מול המטבע האמריקאי.

כלכלת ארה”ב צמחה ברבעון האחרון של 2021 בשיעור חד מכפי שהוערך עד כה, בדרכה לצמיחה השנתית הגבוהה ביותר מזה 37 שנים.

התוצר המקומי הגולמי (GDP) של ארה”ב צמח ברבעון הרביעי של 2021 ב-7% בחישוב שנתי, לפי נתוני ביניים שפירסם היום (חמישי) משרד המסחר האמריקאי. זאת, לעומת גידול של 6.9% שעליה הצביעו נתונים ראשוניים שפורסמו בחודש שעבר.

הצמיחה ברבעון הרביעי היתה החדה ביותר זה למעלה משנה, ופי שלושה מקצב הצמיחה ברבעון השלישי של 2021, שהיה 2.3% בלבד במונחים שנתיים – והיה הצמיחה הנמוכה ביותר מאז המיתון הקצר שבו שקעה הכלכלה הגדולה בעולם עם פרוץ המגפה ברבעון השני של 2020.

לצורך חישוב הצמיחה הרבעונית בחישוב שנתי (annualized), לוקחים את הגידול לעומת הרבעון הקודם, ומעלים אותו בחזקת ארבע, כדי למצוא בכמה תצמח הכלכלה במשך שנה אם הקצב הרבעוני יישמר.

בשנת 2021 כולה, צמח התמ”ג ב-5.7%, ללא שינוי לעומת הנתונים הראשוניים שפורסמו בחודש שעבר. בשנת 2020 התכווץ התמ”ג ב-3.4% בצל משבר הקורונה.

עליבאבא דיווחה היום (ה’) על הצמיחה האיטית ביותר ברווחיה מאז הנפקתה, לנוכח הלחץ הרגולטורי שמפעילה בייג’ין בשנה החולפת על ענקיות הטכנולוגיה במדינה.
הכנסותיה של עליבאבא עלו ב-9.7% ברבעון האחרון של 2021, משמעותית מתחת לרמות הרבעוניות שאפיינו את התקופה שלפני המראת הרגולציה, שהגיעו ליותר מ-40%.

הרווח הנקי של ענקית הטכנולוגיה נפל ב-74% ל-20.4 מיליארד יואן (3.2 מיליארד דולר), על רקע הפסדים משמעותיים שספגה עליבאבא בתיק ההשקעות הגלובלי שלה.

למרות התוצאות המאכזבות, מספר המשתמשים באתר עליבאבא עלה ל-1.28 מיליארד ברחבי העולם, ורווחי החברה מעסקי הענן שלה קפצו ב-20%.

על רקע הטלטלה הגיאופוליטית, ביטקוין צולל ב-9.6%, ונסחר כעת ב-35,151 דולר לביטקוין.

אתריום, המטבע השני בשווי השוק שלו בעולם הקריפטו, צולל ב-13.2% ונסחר ב-2,352 דולר.

מחירי הזהב, הכסף והפלטינה עולים. החוזים על הזהב למסירה מיידית עולים ב-3% ונסחרים במחיר 1967.47 דולר לאונקיה. החוזים על הכסף עולים ב-3.42% ונסחרים במחיר 25.44 דולר לאונקיה. החוזים על הפלטינה עולים ב-2.95% ונסחרים במחיר 1,127.15 דולר לאונקיה.

החוזים על החיטה עולים מזנקים ב-5.6% למחיר 9.34 דולר לבושל.

בורסות אסיה צנחו היום ומחירי הנפט זינקו, לאחר שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכריז על פעולה צבאית באוקראינה.

בורסת טוקיו צנחה ב-1.8%; שנחאי ירדה ב-1.7%; הונג קונג צנחה ב-3.3%; סינגפור צללה ב-4%; סיאול נפלה ב-2.6%; סידני צנחה ב-2.5%.

הין נחלש ב-0.3% לרמה של 114.6 ין לדולר.

לעדכונים על משבר רוסיה-אוקראינה באתר הארץ

מחיר הנפט הגולמי מסוג ברנט פרץ הבוקר את רף 100 הדולרים לחבית במסחר בבורסות החוזים. היתה זו חציית קו ה-100 דולר הראשונה מאז 2014. הוא נסחר עתה ב-102 דולר לחבית, עלייה של 5.4% לעומת אתמול. החוזים על הנפט מסוג טקסס מתוק עולים ב-5.6% ל-97.14 דולר לחבית.

המלחמה באוקראינה מחלישה את השקל. הדולר מתחזק לעומת השקל ב-1.8% ומגיע לרמה של 3.28 שקלים לדולר. היורו מתחזק אף הוא ב-0.9% וערכו כעת 3.688 שקלים ליורו.

“הפלישה הרשמית של רוסיה לאוקראינה, גוררת ריצה לאי מבטחים ולהחזקה בדולר כחוף מבטחים”, מסביר יוסי פריימן, מנכ”ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות. לדבריו, במקביל גורמת הפלישה לעליות מחירים בשוק חומרי הגלם.

דולר-שקל

דולר-שקל

“החשש מהידרדרות נוספת, שתביא למעורבות רחבה באוקראינה, משפיע על שוקי ההון ועשוי לגרום לדחייה של העלאת הריבית. העלייה החדה במחיר הדלקים פועלת כאפקט דומינו המשליך על כלל העלויות, מייצור ועד הובלה. לאורך זמן היא צפויה לגרום למיתון בביקושים. בשווקים יראו באירוע זה כגיים צ’נג’ר שעשוי לגרום לדחייה ביישום צעדים נדרשים של הבנקים המרכזיים, ובכך למתן את השפעת עליות המחירים על שוקי ההון”, הוא מוסיף.

פריימן מעריך כי במחצית הראשונה של השנה הדולר צפוי להתחזק וערכו יהיה גבוה מ-3.3 שקלים. “ואולם בראייה לטווח ארוך, נתוני המאקרו של השוק הישראלי, ההשקעות הזרות, ותמורות היצוא יגררו התחזקות מחודשת של השקל”, הוא מוסיף.

ההסלמה באיום הרוסי על אוקראינה מפילה את בורסות אסיה. מובילות את הירידות בורסות הונג קונג ואוסטרליה, שנופלות בכ-3%. טוקיו נופלת ב-2%, סין ב-1.3%, וסיאול ב-2.5%. מחיר המתכות היקרות זהב, כסף ופלדיום עולה עד 1%. בשוק הקריפטו נסוג ביטוקין ב-6% ל-35 אלף דולר. הדולר יציב מול רוב המטבעות, אם כי הין היפני נופל ב-0.3% מול הדולר האמריקאי והיורו.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הבוקר הודיע כי אישר מבצע צבאי מיוחד בחבל דונבאס שבמזרח אוקראינה. לדבריו, “אנחנו לא מתכוונים לכבוש את אוקראינה”. עוד הוסיף פוטין כי עימותים בין צבא ארצו לבין כוחות אוקראינים הם דבר בלתי נמנע.

“זו רק שאלה של זמן”, צוטט הנשיא הרוסי בכלי תקשורת ממלכתיים במוסקבה. לדבריו, המבצע נועד להגן על תושבים באזור ולא היה מנוס ממנו נוכח הנסיבות בשטח.

נשיא ארה”ב, ג’ו ביידן, אמר כי נשיא רוסיה פוטין “בחר לפתוח במלחמה מתוכננת מראש שתגרום סבל קטסטרופי ותגבה קורבנות”. הוא הוסיף כי רוסיה תישא לבדה באחריות “להרס ולאובדן חיי האדם שהמתקפה הזו תגרום”.

מומחים לאנרגיה מזהירים כי הנפט עלול להתייקר לכיוון ה-120 דולר לחבית אם פוטין ינסה לכבוש חלקים נוספים מאוקראינה, מהלך שיסכן גם את חברות הנפט המערביות ברוסיה. “לשוקי הנפט המשמעות היא צמיחה איטית יותר באספקת הנפט ומחירים גבוהים יותר לשנים לבוא”, אמר רוברט מקנאלי, יועץ אנרגיה לנשיא ג’ורג’ וו. בוש ונשיא חברת הייעוץ רפידן אנרג’י גרופ.

עימות כלכלי מלא, שלא לדבר על צבאי עם רוסיה, עלול להגביר את תהליכי החולשה הכלכלית באירופה, גם ארה”ב לא תחמוק מהם, עד כדי סיכון של מיתון עולמי, כותב היום היועץ לקרנות גידור אבי טיומקין במאמר ב-TheMarker.

בורסות וול סטריט העמיקו את התיקון הראשון שלהן מזה שנתיים, ומדד נאסד”ק התקרב לשוק דובי, בצל חששות מהסלמה במשבר באוקראינה. עקוֹם תשואות האג”ח הממשלתיות האמריקאיות השתטח לרמות שלא נראו כמותן מאז ראשית מגפת הקורונה, והדולר מתחזק מול המטבעות המרכזיים בעולם.

מדד נאסד”ק נפל ב-2.6% – יום חמישי ברציפות של ירידות – ונמוך כעת ב-18.8% משיא סגירה של 16,057.44 נקודות שקבע ב-19 בנובמבר. בכך מתקרב מדד מניות הטכנולוגיה לכניסה לשוק דובי – שהגדרתו המקובלת היא נפילה של 20% מהשיא. מדד דאו ג’ונס איבד 1.4% ונסגר ברמתו הנמוכה מאז יוני; מדד S&P 500 ירד ב-1.8%, יום שלילי רביעי ברציפות, ונמוך כעת ב-11.9% משיא הסגירה משיא סגירה של 4,796.56 נקודות שקבע ב-3 בינואר. המדד נכנס אתמול לתיקון בפעם הראשונה מאז פברואר 2020. ההגדרה המקובלת לתיקון בשוק היא נפילה של 10% מהשיא.

שוק האג”ח הממשלתיות האמריקאיות נסחר בירידות, והתשואה על האג”ח ל-10 שנים טיפסה ב-0.05% לרמה של 1.99%. הפער בינה לבין התשואה על האג”ח לשנתיים, אחד החלקים המשמעותיים ביותר בעקוֹם התשואות (yield curve) שממנו ניתן ללמוד על ציפיות המשקיעים מהמצב הפיננסי, התכווץ במהלך המסחר היום ל-0.38% – רמתו הנמוכה ביותר מאז אפריל 2020.

מדד הדולר של ICE, העוקב אחרי שער הדולר מול המטבעות של שש שותפות סחר גדולות של ארה”ב – בהם היורו, הין והליש”ט – עולה ב-0.2%.

מדד S&P 500

מדד S&P 500

מדדי המניות בוול סטריט דווקא פתחו את היום בעליות, לאחר שעיצומים ראשוניים שהטילו ארה”ב ובעלות בריתה על רוסיה, עקב המשבר באוקראינה, היו פחות גורפים מהצפוי. עם זאת, בהמשך היום עברו המדדים לירידות, לאחר שנשיא ארה”ב ג’ו ביידן הרחיב את העיצומים נגד רוסיה, כך שיכללו סנקציות חדשות נגד צינור הגז נורד סטרים 2.

זאת, לאחר שאתמול הכריזה ארה”ב על שלב ראשון של סנקציות נגד רוסיה, בעקבות הודעת רוסיה על הכנסת כוחות למחוזות הבדלניים במזרח אוקראינה. האיחוד האירופי, בריטניה, קנדה, אוסטרליה ויפן הודיעו אף הן אתמול על סנקציות משלהן נגד תאגידים ואנשים בודדים מרוסיה.

איום המלחמה באוקראינה מגביר את אי הוודאות שכבר קיימת בשווקים, על רקע האינפלציה והציפיות להעלאות ריבית. מצד שני, המשבר מעורר תקוות בקרב משקיעים כי יגרום לבנק הפדרלי להימנע מהעלאת הריבית בארה”ב בשיעור חד.

ג'ו ביידן
בלומברג

החרפת המתיחות סביב אוקראינה גררה נפילות בניירות ערך הקשורים לרוסיה ונסחרים בוול סטריט, בהם קרן הסל ואן־אק רוסיה (VanEck Russia), שצנחה ב-8.9%.

מניית יצרנית המכוניות החשמליות טסלה צנחה ב-7% במסחר בניו יורק, והשלימה בכך נפילה של 17.3% בארבעה ימי המסחר האחרונים.

פאלו אלטו נטוורקס, חברת אבטחת הסייבר שהוקמה על ידי הישראלי ניר צוק, עלתה ב-0.4%, לאחר שפרסמה דו”חות טובים שהצביעו על רווחים גבוהים מהצפוי, על רקע ביקוש חזק למוצריה.

מניית וירג’ין גלקטיק המריאה ב-3.5%, לאחר שחברת תיירות החלל דיווחה על הפסד רבעוני נמוך מהצפוי ועל הכנסות ראשונות. המניה צללה ב-27.1% בארבעת הימים הקודמים, ונסגרה ביום שלישי ברמתה הנמוכה ביותר מאז דצמבר 2019.

מפעילת אתר המכירות הפומביות המקוונות אי-ביי וענקית השכרת הרכב הרץ גלובל יפרסמו דו”חות רבעוניים, לאחר סגירת המסחר היום בוול סטריט.

מחיר הנפט נסגר בעליות בצל חששות כי הסלמה במשבר באוקראינה וסנקציות של ארה”ב ובעלות בריתה נגד רוסיה, יפגעו באספקה בשוקי הנפט העולמיים.

החוזים על הנפט הגולמי מסוג טקסס מתוק למסירה באפריל נסגרו במחיר של 92.1 דולר לחבית, עלייה של 0.2%, בבורסת הסחורות של ניו יורק, לאחר שהתקרבו במהלך המסחר לרמה של 94 דולר לחבית.

בבורסת ICE בלונדון, החוזים על הנפט הגולמי מסוג ברנט למסירה באפריל נסגרו ללא שינוי במחיר של 96.84 דולר לחבית, הסגירה הגבוהה ביותר מאז 2014. זאת, לאחר שנסקו במהלך המסחר לרמה של 98.71 דולרים.

הזהב, הנחשב למקלט עבור המשקיעים בעתות משבר, נסגר בשיא של 13 חודשים בצל חששות מהסלמה במשבר באוקראינה.

החוזים על הזהב למסירה באפריל נסגרו במחיר של 1,910.4 דולר לאונקייה, עלייה של 0.2%, בבורסת הסחורות של ניו יורק. זוהי הסגירה הגבוהה ביותר של הזהב מאז ינואר 2021.

רוסיה היא יצרנית הזהב השלישית בגודלה בעולם, והיא היצרנית הגדולה בעולם של פלדיום, שמחירה מזנק היום ביותר מ-3% לשיא של שישה חודשים, בצל חששות משיבושים באספקה מרוסיה.

בורסות אירופה נסגרו בירידות לאחר שחששות מהסלמה במשבר באוקראינה, האפילו בהשפעתם על דו”חות כספיים חזקים שפירסמו חברות בולטות ביבשת, בהן ענקית המזון הצרפתית דנונה, יצרנית המכוניות סטלנטיס ובנק ברקליס הבריטי.

בורסת לונדון נסגרה בעלייה של פחות מ-0.1%; פרנקפורט נסוגה ב-0.4%; פריז איבדה 0.1%. מדד המניות הכלל אירופי סטוקס 600 איבד 0.3%. היורו נחלש מול הדולר ב-0.1% לרמה של 1.1318 דולר ליורו, והליש”ט נסוגה ב-0.2% מול המטבע האמריקאי לשער של 1.3558 דולר לליש”ט.

מניית ברקליס עלתה בכ-3% בלונדון, לאחר שהבנק הבריטי דיווח על עליה חדה מהצפוי ברווחיו ואמר כי יתחיל תוכנית רכישה עצמית של מניות בשווי של מיליארד ליש”ט (1.36 מיליארד דולר). הרווח לפני מס של ברקליס הסתכם ברבעון הרביעי ב-1.47 מיליארד ליש”ט, לעומת 646 מיליון ליש”ט ברבעון המקביל. התחזית היתה לרווח נמוך יותר של 1.17 מיליארד ליש”ט. ברקליס הודיע גם על הקפאת הבונוס של המנכ”ל לשעבר ג’ס סטיילי, על רקע קשריו לעבריין המין ג’פרי אפשטיין.

בורסות אסיה התאוששו הבוקר מהירידות של אתמול, על אף הירידות שנרשמו אמש בוול סטריט על רקע החרפת העימות באוקראינה. שנחאי עלתה ב-0.9%; הונג קונג ננעלה בעליה של 0.6%; סיאול עלתה ב-0.5%; סידני עלתה ב-0.7%. בורסת טוקיו סגורה לרגל חג.

המשקיעים מנסים להעריך את השפעת הצעדים של רוסיה והסנקציות שמוטלות עליה מצד ארה”ב, בריטניה והאיחוד האירופי. אתמול בערב אמר נשיא ארה”ב, ג’ו ביידן, כי מה שמתרחש כרגע באוקראינה הוא “התחלה של פלישה רוסית”, והודיע על שורה של סנקציות נגד מוסדות פיננסיים רוסיים וכן על בכירים במדינה ובני משפחותיהם.

המסחר בבורסות וול סטריט נסגר בירידות שערים ביום המסחר הראשון לשבוע זה, על רקע ההסלמה בגבול רוסיה-אוקראינה. מדד הדאו ירד ב-1.4%; מדד S&P 500 הפחית 1%; הנאסד”ק ירד ב-1.2%.

נשיא ארה”ב ג’ו ביידן הכריז בנאום לאומה על שורה של סנקציות נגד רוסיה, על רקע סיפוח המחוזות הבדלניים במזרח אוקראינה, וכניסת הכוחות הרוסיים לאזור.

מניית דיגיטל וורלד אקוויזישן קורפ (DWAC), חברת השלד הבורסאי איתה התמזגה חברת טראמפ מדיה אנד טכנולוג’י גרופ, קפצה ב-10.2%. זאת כיממה לאחר שהרשת החברתית של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, TRUTH Social, הושקה בארה”ב. למרות דיווחים על 170 אלף הורדות של האפליקציה ביום ההשקה, משתמשים שמנסים להירשם לאתר מדווחים על תקלות.

מניית מטא, החברה האם של פייסבוק, נפלה ב-2%, והשלימה נפילה של 47% משיא של כל הזמנים שרשמה באוגוסט.

מניית הום דיפו נפלה ב-8.8%, למרות שדיווחה לפני פתיחת המסחר על תוצאות רבעוניות טובות מהצפוי.

שוק האג”ח הממשלתיות האמריקאיות נסחר בירידות, והתשואה על האג”ח ל-10 שנים עלתה ב-0.01% לרמה של 1.93%. מדד הדולר של ICE, העוקב אחר שער הדולר מול המטבעות של שש שותפות הסחר הגדולות של ארה”ב – בהם יורו, ין וליש”ט – יורד ב-0.1%.

מדד ביטחון הצרכנים בארה”ב נפל החודש, לפי נתונים שפורסמו היום (ג’), לרמה נמוכה משצפו האנליסטים. המדד נפל ל-110.5, הרמה הנמוכה ביותר מאז ספטמבר, לאחר שגם נתוני ינואר עודכנו כלפי מטה, ל-111.1.

בשוק הסחורות נרשמו עליות על רקע המתיחות הגיאופוליטית. החוזים על נפט גולמי מסוג טקסס מתוק למסירה במארס עלו ב-1.4%, לרמה של 92.35 דולר לחבית. החוזים על נפט גולמי מסוג ברנט טיפסו ב-1.2% לרמה של 96.57 דולר לחבית. הזהב נסגר בשיא של עשרה חודשים. המתכת היקרה הוסיפה 0.1% ומחיר אונקייה 1,902.2 דולר.

המסחר בבורסות אירופה נסגר בעיקר בירידות שערים, לאחר שנפתח בירידות חדות בעקבות ההסלמה בגבול רוסיה-אוקראינה, ועל רקע הירידות בוול סטריט.

האיחוד האירופי חשף חבילת סנקציות נגד רוסיה בעקבות ההכרה הרוסית במחוזות הבדלניים במזרח אוקראינה, והזרמת הכוחות הרוסיים לאזור. גם בריטניה הכריזה כי תטיל סנקציות כלכליות נגד אנשי עסקים ובנקים ברוסיה.

לונדון הוסיפה 0.1%; פרנקפורט ירדה ב-0.3%; פריז נסגרה ללא שינוי; מדד סטוקס 600 הכלל אירופי עלה ב-0.1%.

קנצלר גרמניה, אולף שולץ, הודיע על עצירת קידום מיזם צינור הגז “נורד סטרים 2” לאור צעדיה האחרונים של רוסיה. בנייתו של צינור הגז המשתרע לאורך כ-1,200 ק”מ בין רוסיה לגרמניה כבר הושלמה, אבל פרויקט הענק עדיין ממתין לאישור של רגולטור האנרגיה של גרמניה.

מניית HSBC נסגרה ללא שינוי בבורסת בלונדון, לאחר שמוקדם יותר נסחרה בירידות. זאת למרות שהבנק הודיע כי יקנה בחזרה מניות בשווי מיליארד דולר בעקבות דו”ח רבעוני חזק. הבנק דיווח על קפיצה של 82% ברווח המותאם לעומת שנה קודם לכן, אך גם ספג פגיעה בשווי 450 מיליון דולר בשל התמוטטות שוק הנדל”ן בסין.

היורו מתחזק ב-0.2% מול הדולר לשער של 1.1348 דולר ליורו, והליש”ט נחלשת מול המטבע האמריקאי ב-0.1% לרמה של 1.359 דולר לליש”ט.

בורסת מוסקבה מתאוששת למרות הטלת סנקציות אמריקאיות על המדינה, עליהן הכריז נשיא ארה”ב ג’ו ביידן לפני שעה קלה. קודם לכן נפלה על רקע הוראת נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לספח שני אזורים במזרח אוקראינה. גם הרובל הרוסי מתאושש, ומתחזק ב-1.7% אחרי שאתמול נפל לרמה הנמוכה ביותר מאז מארס 2020. כעת המטבע נסחר ב-78.65 רובל לדולר.

מדד MOEX של הבורסה במוסקבה מוסיף 1.6%, לאחר שהבוקר צנח ב-5% ואתמול צלל ב-10.5%. מדד RTS הנקוב בדולרים מוסיף 1.6%, לאחר שקודם לכן נפל ב-6% ואתמול צלל ב-13%.

האג”ח הממשלתיות הרוסיות נסחרות בירידות, והתשואה על אג”ח לעשר שנים מוסיפה 0.3% ועולה לרמה של 10.90%. בין היתר, הסנקציות עליהן הכריז ביידן כוללות סנקציות על חוב רוסי.

אתמול בוטל במוסקבה מכרז אג”ח ממשלתיות מתוכנן. משרד האוצר של רוסיה נימק זאת ב”תנודתיות גוברת בשוקי ההון”, לאחר שהתשואה על האג”ח הממשלתיות של רוסיה לעשר שנים זינקה ב-0.5%.

מדד S&P קור לוג’יק קייס-שילר, העוקב אחרי מחירי הבתים במטרופולינים ארה”ב, המריא ב-2021 על רקע הריביות הנמוכות על משכנתאות ומגמת שיפור הדיור בעקבות המעבר לעבודה מרחוק.

המדד קפץ ב-18.8% בדצמבר ביחס לדצבר 2020, לפי נתונים שהתפרסמו היום (ג’), וסגר את העליה החדה ביותר בשנה קלנדרית מאז השקת המדד ב-1987. מדובר בעליה זהה לעליה השנתית שנרשמה בחודש נובמבר.

מגפת הקורונה הובילה להמראת שוק הדיור, ומחסור בבתים למכירה גרר עליית מחירים משמעותית. מכירות הבתים המריאו לשיא של 15 שנה ב-2021 על רקע המגמה.

שוק הנפט מגיב בעוצמה למתיחות בגבול רוסיה-אוקראינה, והחוזים על הנפט מתקרבים ל-100 דולר לחבית.

מחיר החוזים על נפט גולמי מסוג טקסס גולמי למסירה במארס נסחרים בעלייה של 4.3% ל-95.07 דולר לחבית. הנפט מסוג ברנט מוסיף 3.3% ל-98.52 דולר לחבית, ומחירו עלה ב-27% בחישוב שנתי.

למרות זאת, עיראק וניגריה, החברות בארגון אופ”ק פלוס, אמרו כי אינן תומכות בהגדלת תפוקת הנפט של הארגון, והוסיפו כי האסטרטגיה הנוכחית – להגדיל בהדרגה את התפוקה – מספיקה כדי לאזן את השוק. פגישתו הבאה של הארגון תתקיים בתחילת מארס.

בורסות אסיה נסגרו בירידות חדות בעקבות הכרזת רוסיה על הכרה בעצמאות מחוזות בדלניים באוקראינה, ושליחת כוחות “שמירת שלום” לטריטוריה. שיירות כלי כלי רכב צבאיים, כולל טנקים, נראו לפנות בוקר בפאתי דונייצק, עיר הבירה של אחד משני המחוזות הבדלניים במזרח אוקראינה, לפי דיווח רויטרס.

בבורסת טוקיו נפל מדד ניקיי ב-1.7%; בהונג קונג מדד האנג סנג נסוג ב-2.8%; המדד המשולב CSI300  בסין נסוג ב-1.3%. אמש נפלה בורסת מוסקבה בכ-10%, ובורסות אירופה נסגרו בירידות של 2%. לא היה אמש מסחר בוול סטריט, אולם החוזים על המדדים נסחרים עתה בירידות של 1.5%-2.5%.

שוק הסחורות מגיב בעוצמה למתיחות: מחיר החוזים על נפט גולמי מסוג טקסס גולמי נסחרים בעלייה של 3.7% ל-94.46 דולר לחבית. הנפט מסוג ברנט מוסיף 2.5% ל-97.80 דולר לחבית. הזהב נסחר בעלייה של 0.7%. מחיר החיטה, אחד מענפי הייצוא החזקים של אוקראינה, קופץ ב-2.2% ל-8.20 דולר לבושל, ומשלים עלייה של 13% מתחילת החודש.

הרובל הרוסי שנפל אתמול ב-2% מתאושש מעט הבוקר ונסחר ברמה של 80.0068 רובל לדולר.

ביטקוין נסחר בירידה של כ-6% ל-36,946 דולר, לאחר שאיבד כ-10% משוויו מאז יום חמישי.

סין מתכננת קיצוץ מיסים מאסיבי השנה, לצד הגדלת המימון לרשויות מקומיות, כדי לדרבן את הצמיחה האיטית. כך מסר היום שר הכלכלה ליו קון.

ב-2021 הורידה בייג’ין מיסים בשווי 1.1 טריליון יואן (173.56 מיליארד דולר), וב-2022 יהיה קיצוץ אפילו יותר גדול, אמר ליו – אך לא פירט מעבר לכך. “השנה, הממשל המרכזי יגדיל באופן משמעותי את המימון לרשויות מקומיות, ויתעדף אזורים שמתמודדים עם קשיים ואזורים לא מפותחים”, אמר השר.

לדבריו, הגדלת התמיכה ברשויות מקומיות תסייע לרכך את הפגיעה מקיצוצי המיסים, וב-2021 הועברו לרשויות 8 טריליון יואן. “אנחנו רוצים לפתור בצורה ראויה את הסוגיות הללו (האטה בצמיחה של כלכלת סין בשל ירידה בצריכה האישית), ואנחנו מקווים שנצליח לעשות את זה השנה”.

מחיר הזהב נוסק לשיא של שנה אחרי שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הורה לשלוח “כוח שמירת שלום” למחוזות הבדלניים באוקראינה. המשקיעים נוהרים לזהב ולכסף, שנחשבים למקלטים בעתות משבר.

החוזים על הזהב למסירה באפריל נסחרים במחיר של 1,911.50 דולר לאונקיה – שיא מאז ינואר 2021 – עלייה של 0.6%, בבורסת הסחורות של ניו יורק. זו גם העלייה השבועית החדה ביותר מאז מאי 2021.

גם הכסף רושם עליות, וסחר ב-1,910.80 דולר לאונקיה, עלייה של 0.2%.

מחיר הנפט עולה ומתקרב צעד נוסף ל-100 דולר לחבית, על רקע החרפת המתיחות בין רוסיה לאוקראינה, אשר מגבירה את החששות מפני שיבושים בתפוקה. החוזים על הנפט מסוג טקסס מתוק למסירה במארס עולים ב-2.9% ל-93.62 דולר לחבית בבורסת הסחורות של ניו יורק; החוזים על הנפט מסוג ברנט, אשר נסחר בלונדון, עולים ב-2.6% ל-95.95 דולר לחבית.

הקרמלין הודיע לפני שעה קלה כי נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, עדכן את קנצלר גרמניה אולף שולץ ונשיא צרפת עמנואל מקרון כי בכוונתו להכריז על הכרה בעצמאות המחוזות הבדלנים דונייצק ולוהנסק שבמזרח אוקראינה.

גורם מערבי אמר לסוכנות הידיעות רויטרס מוקדם יותר כי יחידות צבא רוסיות נערכות לפלוש לאוקראינה. “התמונה הכללית אפלה מאוד, ענני סערה מגיעים לגבולות אוקראינה”, אמר הגורם שלא הזדהה בשמו. “החשש שלנו בנוגע למה שקורה בשטח הולך ונעשה גדול יותר”.

שרי הנפט של מדינות במפרץ הפרסי אמרו אתמול כי מדינות אופ”ק פלוס צריכות להמשיך לדבוק בהסכם הקיים שלהן להוספת 400 אלף חביות ביום לתפוקת הנפט בכל חודש, ודחו את הקריאות לשאוב יותר כדי להוריד מחירים.

בורסות אירופה נסגרו בירידות חדות, על רקע המתיחות הגוברת בין רוסיה לאוקראינה. לונדון ירדה ב-0.4%; פרנקפורט ננעלה בירידה של 2.1%; פריז נפלה ב-2.2%; מדד סטוקס 600 הכלל אירופי ירד ב-1.4%.

מניית קרדיט סוויס, הבנק השווייצי השני בגודלו, ירדה ב-3.1% בבורסת ציריך, על רקע פרסום תחקיר אמש (א׳) שחשף שנתן שירות ללקוחות מפוקפקים.

בשוק המט”ח, הדולר נחלש מול המטבעות המרכזיים בעולם. הדולר נחלש מול היורו ב-0.2% ל-1.133 דולר ליורו, ומול הליש”ט נחלש הדולר ב-0.2% לרמה של 1.361 דולר לליש”ט. מול הפרנק השווייצי, הנחשב לנכס מקלט שאליו בורחים המשקיעים בעתות משבר, הדולר נפל ב-0.7% לרמה של 0.915 פרנק לדולר.

בצרפת עלה מדד מנהלי הרכש לחודש פברואר ל-57.4, רמתו הגבוהה ביותר מאז חודש יוני, כשכל מספר מעל 50 מעיד על צמיחה. מדובר בקפיצה משמעותית מרמתו בינואר, שהיתה 52.7. בגרמניה עלה מדד מנהלי הרכש ל-56.2, שיא של חצי שנה, לאחר שעמד על 53.8 בינואר.

היום לא מתקיים מסחר בוול סטריט לרגל יום הנשיאים.

שוקי המניות של רוסיה נפלו היום בשיעור החד ביותר מאז סיפוח קרים במארס 2014, ומכרז אג”ח ממשלתיות מתוכנן בוטל, לאחר שדיווחים על תקרית בגבול עם אוקראינה ובקשת סיוע של בדלנים הגבירו את החששות מפלישה רוסית לאוקראינה עוד היום. הרובל צונח ב-1.6% מול הדולר לרמה של 78.726 רובל לדולר.

מדד MOEX של הבורסה במוסקבה צנח ב-10.5%, בעוד שמדד RTS הנקוב בדולרים נפל ב-13%, מה שהפך אותו למדד בעל הביצועים הגרועים בעולם היום.

משרד האוצר של רוסיה ביטל היום מכרז אג”ח ממשלתיות מתוכנן, ונימק זאת ב”תנודתיות גוברת בשוקי ההון”, לאחר שהתשואה על האג”ח הממשלתיות של רוסיה לעשר שנים זינקה ב-0.5%.

סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס דיווחה היום על כלי רכב חמושים של צבא אוקראינה שהושמדו במחוז רוסטוב שבשטח רוסיה, וכן על חמישה הרוגים במסגרת “ניסיון חדירה” בגבול בין שתי המדינות. בצבא אוקראינה הכחישו את הדיווחים וכינו אותם “פייק ניוז”. לדברי קייב, אין כוחות אוקראיניים שנמצאים במחוז רוסטוב, שם לכאורה התרחשה התקרית.

בונדסבנק, הבנק המרכזי של גרמניה, הזהיר היום כי יתכן שהכלכלה הגדולה באירופה כבר שקעה במיתון נוסף, על רקע התפרצות וריאנט אומיקרון.

לפי התחזית החודשית שפרסם היום הבנק המרכזי, התמ”ג של גרמניה רשם ככל הנראה צמיחה שלילית ברבעון הראשון, לאחר שכבר נסוג ברבעון האחרון של 2021 ב-0.7%. “בניגוד לגלים הקודמים של המגפה, לא רק מגזר השירותים נפגע בשל ההגבלות והשינוי בהתנהגות”, נכתב בתחזית. ההיעדרות של עובדים בגלל המגפה פגעה משמעותית בפעילות גם בתחומים אחרים, לדברי בונדסבנק.

עם זאת, ההתאוששות עשויה להיות מהירה. לפי מדד מנהלי הרכש למגזר הפרטי שפורסם היום, צמחה הפעילות בפברואר בקצב המהיר ביותר מזה חצי שנה, הודות להקלה מסוימת בצווארי הבקבוק.

המסחר בבורסות אסיה נפתח השבוע בעיקר בירידות שערים, על רקע המתיחות בין רוסיה לאוקראינה. טוקיו ירדה ב-0.8%; הונג קונג ירדה ב-0.8%; שנחאי נסגרה ללא שינוי; סינגפור הוסיפה 0.2%.

בסין הוחלט מוקדם יותר הבוקר להותיר את הריבית ללא שינוי. ריבית הפריים (LPR) לשנה נותרה ברמה של 3.7%, בדומה לתחזיות האנליסטים, והריבית לחמש שנים נותרה ברמה של 4.6%.

בשוק הסחורות, הנפט נסחר בירידות. החוזים על נפט גולמי מסוג טקסס מתוק יורדים ב-0.4% ונסחרים ב-90.75 דולר לחבית, בעוד החוזים על נפט גולמי מסוג ברנט יורדים ב-0.6% ונסחרים ב-92.96 דולר לחבית. הזהב למסירה מיידית יורד ב-0.3% לרמה של 1,892.3 דולר לאונקיה.

בשוק הקריפטו, הביטקוין מתחזק ב-2.8% ונסחר ב-39 אלף דולר לביטקוין.

Note: This article have been indexed to our site. We do not claim legitimacy, ownership or copyright of any of the content above. To see the article at original source Click Here

Related Posts

OLAPLEX Announces Pricing Of Upsized Initial Public Offering

SANTA BARBARA, Calif., Sept. 30, 2021 (GLOBE NEWSWIRE) -- Olaplex Holdings, Inc. ("OLAPLEX") announced the pricing of its initial public offering of 73,700,000 shares of its common stock at a price to the public of $21.00 per share. All 73,700,000 shares of common stock are being offered by certain of OLAPLEX's existing stockholders (the "Selling…
Read More
Amp Price up 34% to $0.007674 thumbnail

Amp Price up 34% to $0.007674

Source: Adobe StockAmp price (AMP) is red hot today, making it the standout performer in Sunday crypto trading action, up 34% at $0.00763.The Amp crypto asset will be known to many as the platform that hosts the Flexa instant crypto payments app, which in turn powers the SPEDN app.Amp unique selling point – instant collateral Using
Read More
Miishe Addy Jetstream Africa Gets $13 Million To Expand Operations thumbnail

Miishe Addy Jetstream Africa Gets $13 Million To Expand Operations

Ghanaian trailblazing entrepreneur, Miishe Addy has secured $13 million for her logistics technology company Jetstream Africa in pre-Series A equity and debt funding. The new funding will facilitate the company’s expansion into new countries and improve its service offerings across various logistics and financing vendors.  The new investment which comes 18 months after Jetstream Africa
Read More
63 Cars with the Best or Worst Safety Rating thumbnail

63 Cars with the Best or Worst Safety Rating

Photo Credit: Getty Safety has become a fundamental factor of consideration for selecting the right car for purchase. Many customers are okay to shell out more dollars in order to have a safer car. Though generally safety is loosely referred to the presence of multiple airbags, supporting ADAS and crash test results, the scope of
Read More
Index Of News
Total
0
Share